Motionsklubben

THISE

Motionsklubben M88 Sparekassen Danmark

Gå tilbage til forrige side

Tour de Gudenå 2010

Se billeder og læs logbog

Dagbog fra Tour de Gudenå 2010

Torsdag den 13. maj:
Camilla med trailer og 6 kajakker og Bjarnes mor bragte os sikkert til Skanderborg. Så langt, så godt – tænkte vi.
DGI-Flemming bød os velkommen og kl. 11 var vi af sted over Skanderborg Sø – overbæring ved Foldbro Mølle og ind i Mossø. Og den er godt nok stor. Midt på synes et rotag ikke at bringe os ud af stedet. Men frokosten i det grønne bragte modet tilbage til at klare resten af Mossø og ind i Gudenåen. Gudensø gik fint, Ry forude og endnu en overbæring før Skimmerhøj Teltplads mødte os med læ, bålplads, mad og drikke.
Dagens vejr: Gråvejr og vestenvind.

Fredag d. 14. maj:
Vi er stadig 6 på tur. En go´ nats søvn og müsli, mælk og pulverkaffe sendte os af sted kl. 9.30. Og så ventede der flere store søer. Tour de Gudenå er 2 dage over søer med modvind: Knudsø, Birksø og så ”Himmelbjergsøen” Juulsø. Lyst i vejret og bøgeskoven så smukt med tårnet 147 meter over os. Igennem snævringen og ind i Brassø, forbi ”De Små Fisk”, hvor vi planmæssigt skulle ha´ overnattet, videre ind i Borresø – og endelig ind i ”Kanalen” ned til Silkeborg. De store søer var slut! Og solen kom frem kl. 12.45. Frokost og indkøb og lidt familiære overraskelser. Så igennem slusen og ind i endnu en sø! Silkeborg Langsø, men nu i medvind.
Og så ind i Gudenåens løb med rigtig strøm og en hastighed nu tæt på 10 km i timen. Kl. 18 nåede vi Sminge Teltplads.
Dagens vejr: Godt vejr med svag vestenvind.

Lørdag d. 15. maj:
Heidis vækketelefon kimede kl. 6.30. Og så var dagen i gang. Vi var spået dårligt vejr, så vi ville være på forkant. Endnu en sø ventede: Tange Sø. Natten havde bragt rimfrost på redningsvestene, men kl. 8.30 var vi af sted i solstrejfende vejr. I går på Silkeborgsøerne var 1000 svaler på vores hold i kampen mod myggene. I dag er der ingen svaler, så vi må danse med myggene hen over åens vandspejl.. Tange Sø var gjort til ”Den Store Stygge Ulv”. Det opdagede vi ikke. Lidt modvind, men med fokus på et træ på den modsatte side og ikke for megen unødig snak, så var vi ved Tangeværket med en lidt større overgang og 5 meter ned i åen igen bag værket.
Og så startede regnen! De sidste kilometer til Kællinghøj roede vi i en fart i medstrømmen. Men Bents tiltagende halsbetændelse ændrede vore planer, så vi fortsatte til Bamsebo Camping, og nu sidder vi tørre inden døre i et nedlagt landbrug, der er ændret til lejligheder. Ikke lige friluftsliv på højt niveau, men nu er vi tørre igen og ved godt mod.

Søndag d. 16. maj:
Lunheden har sneget sig til, og i høj luftfugtighed lagde vi fra land ved 9-tiden. De sidste 30 kilometer  så ualmindelig overkommelige ud, og det blev de. Igennem Ulstrup, forbi Langå og i smukke omgivelser nærmede vi os hurtigt Randers. I det fjerne var projektørene over Randers Stadion (Brøndby er på besøg!) allerede tændt og de blev vores ledepunkt. Det blev en stille og let rodag, hvor vi efterhånden igen så en del af vores ”hold”. Der blev sendt ca. 50 kajakker af sted, men hurtigt var vi spredt for alle vinde. Nu mødte vi dem igen, og sejlede og udvekslede erfaringer om både tur og udstyr.
Vi var destineret til Randers kl. 16, men vi var klar over, at vi ville være der før og havde sat Camilla og Kirsten stævne ved Randers Regnskov kl. 15. Kl. 14.30 rakte vi armene i luften af begejstring, mens Jesper var landet og fotograferede ankomsten. Vi havde klaret det! Ind imellem med lidt ”peptalk” og ros. En enkelt vil måske aldrig sætte en fod i en kajak igen, men jeg tror alligevel, at alle var rigtig godt tilpas over turens forløb og det at prøve grænser af. Helt grænseoverskridende blev det heldigvis aldrig, så måske har en klubtur nu været i støbeskeen.
I alle tilfælde var vores ord til DGI-Flemming rigtige:
”Du har åbnet vores øjne for kajakkens muligheder!